torsdag 25. oktober 2007

Nyheter

I gårsdagens utgave av Laagendalsposten handlet forsidesaken om skogbrann i San Diego.
Men hvorfor får vi høre om det akkurat nå? Det har da vært mange skogbranner i Amerika før, så hva er nytt? Jo, det er en nordmann i bildet. Personen er ikke spesielt kjent i media, hun er en interiørdesigner. Hun er ikke kongelig, hun sitter ikke i stortinget, hun har ikke en tidligere Hollywood-karriere i baklomma, neinei, men norsk det er hun. Ikke bare er hun norsk, men hun er fra Kongsberg! Og det er akkurat derfor vi får vite om disse voldsomme skogbrannene som rammer San Diego nå for tiden. Her har vi et klassisk eksempel på gullfisk-loven.

Denne nyheten blir plutselig veldig interessant fordi vi nordmenn føler en viss nærhet til det som skjer, når det angår en av våre landsmenn (landskvinner). For å gå litt mer i dybden kan vi analysere hvorfor denne saken har nådd forsida av vår lokalavis.
- Den er både internasjonal og nasjonal, med tanke på at det er en nordmann i Amerika
- Det er personifisering, så det er lettere for vårs å se sette seg selv i samme situasjon
-Det er absolutt nærhet
- Det er aktualitet, fordi skogbrannene herjer fremdeles
- Det er sensasjon
- Det er vesentlig
- Det er elitenasjon

Denne nyheten har rett og slett alt det som må til for å få leserne interessert i å lese mer.

Men hva om denne personen hadde vært finsk? Da hadde vi kanskje ikke hørt noe om disse skogbrannene i det hele tatt. Da kan vi ta utgangspunkt i ordtaket "Intet nytt er godt nytt"
. Hvis det ikke er nyheter tror vi automatisk at alt er bra. For hvis noe negativt har skjedd er jo pressen der med en gang for å dekke saken, så hvordan kan noe galt ha skjedd om vi ikke har hørt om det?

2 kommentarer:

Luchs Medieblogg sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Luchs Medieblogg sa...

Du skriver godt Zimen. Mario-kart takler jeg, men nå har du søren klype dratt i fra i Jetman:P jeg må trene..