onsdag 21. november 2007

VG forrr shizzøøølll

I forbindelse med prosjektet om norsk avisstruktur tok Kathrine, Aryan og jeg turen inn til Oslo. Pinlig nok, blei detta en ganske så dyr togbillett for meg og Ary, men det tok vi ikke så tungt. Vi hadde en jobb som skulle gjøres, og skifta fort fokus over til utfordringen vi sto ovenfor. Det er jo ikke hver dag man skal tusle rundt på VG-huset å kaste rundt seg med kloke ord, mens filmen snurrer.

Mens vi venta på vår kontakt på innsiden (onkelen til Kathrine), rabla vi ned noen spørsmål til de kommende intervjuene. Vi kunne kanskje ha vært bedre forberedt, og lagd spørsmålene i forveien, men vi var ikke sikre på hvem vi skulle få snakke med (hvilken avdeling de jobba i osv.), dessuten viker vi da ikke unna en utfordring.

Da vi hadde blitt vist veien til vårt "kontor" for dagen, satte vi i gang med arbeidet. Kontoret vårt var en overraskende stor, innvendig terasse, med god utsikt til vår kjære hovedstad. Det var mye som skulle bli gjort i løpet av få timer. Innstillinger av kamera, intervjuer, idémyldring, spisepause og latter, er bare noen av tingene som skulle bli unnagjort. Overraskende nok, blei vi ferdig med alt, og mer til.

Jeg syns turen var lærerik på mange måter.
- Jeg har lært at jeg må være mer forsiktig med hvor jeg sovner (tenker spesielt på offentlig transport)
- Jeg har lært at inspirasjon ikke bare kommer fra det emnefeltet man arbeider med i akkurat det øyeblikket, men at inspirasjonen er påvirket av alt det som opptar hjerneplass.
- Avis-arbeidere har som oftest mye å si. De har en mening om alt, fra nettaviser til salt. Jæ looover'æææ!
- Windows Movie Maker er krevende, men veldig interessant når man begynner å få dreisen på det.
- Tida flyr når man skriver blogg...

Forresten. Det jeg sa om at jeg og Ary ikke tok den boten tungt, det var bare løgn. Det var mildt sagt jævlig. Såklart unødvendig fra vår side, men tro det eller ei, vi var ikke klar over det.

..Stay tuned for more of Zim1.

Ingen kommentarer: